Det brukar sägas att det inte finnas några gratisluncher här i världen. Det är sant till en viss gräns – men det finns faktiskt möjligheten att då och då få smaka på en godbit. Det gäller dock att du är uppmärksam och lyckas hitta tävlingarna på nätet som gör dig till en vinnare. Företag ger förstås inte bort saker utan anledning. Som tävlingsdeltagare kan du dock dra nytta av deras försök att skapa uppmärksamhet kring sin produkt och på så sätt få något för egen vinning. Om du vill vinna på onlinetävlingar måste du först sätta dig in i hur de fungerar för att sedan följa instruktionerna och hoppas på det bästa .
En onlinetävling kan se ut på lite olika sätt. En vanlig form är att du som deltagare får knappa in dina uppgifter för att delta i någon form av e-postutskick. På så sätt är du knuten till företagets marknadsföring och kan få e-post eller SMS om framtida kampanjer. Om du tycker att sådant är irriterande är det kanske bäst att avstå och leta reda på någon annan tävling. Om du däremot inte störs av det – eller till och med tycker att det kan vara upplysande med reklam – är det lätt att delta i tävlingen. Ofta deltar du då i en slumpmässig utlottning där priser delas ut till de vinnande personerna.
Numera sker mycket av företagens marknadsföring på sociala medier. De vill gärna ha en stark närvaro där eftersom det låter dem exponeras för massor av användare. Därför händer det då och då att företag lottar ut produkter eller tjänster till användare som väljer att retweeta – återpublicera – deras meddelande. Om du är beredd på att göra reklam för företaget har du alltså chans att vinna gratisprodukter. Det gör gratistävlingar till en potentiell win-win-situation för båda parterna.
Att delta i en onlinetävling kan vara både ett kul och belönande sätt att tävla om roliga priser. Du bör dock alltid läsa igenom villkoren först för att vara säker på att du inte accepterar något som förbinder till företaget på lång sikt. Det kan leda till oönskade kostnader i framtiden.