Spelreklam i Sverige

Som de flesta måste ha märkt har spelreklam i Sverige ökat markant på senare år. Främst noterar man då tv-reklamen där snart sagt varenda svensk casinosajt lämnar avtryck med reklamsnuttar. Detta verkar dela upp svenska tv-tittare i tre läger: de som gillar casinospel, de som ogillar spel och de som varken är för eller emot. Marknadsföring kostar pengar men i den mördande konkurrens som råder är det av nöd tvunget för att profilera sig. Från början när online casino startade på allvar runt millennieskiftet var det några få operativa bolag till vilka kunderna hittade mer eller mindre av sig självt. Nu är det så många att spelarna nästan blir förvirrade. Följden blir att många registrerar sig hos flera olika nätcasinon med kontentan att de även får SMS-reklam. Den tredje platsen för reklam är World Wide Web (www), som kanske inte kostar lika mycket som etermedia men har även den stor genomslagskraft. Budskapen som basuneras ut är dock ganska lika från en reklam till en annan: ”Hos oss får du jättefin bonus”, fast i flera olika ordalag.

Vem bestämmer vad?

Måttfullhet är ett ord som även kan symboliseras av det svensk-unika ”lagom”. Enligt Folkhälsomyndighetens regler skall lotterireklam (spel) vara måttfulla och icke oetiska. Att reklam inte får vända sig till publik under 18 år är ganska självklart men i övrigt är bestämmelserna tämligen svävande. Spelbolag som inte innehar licens i Sverige får inte göra reklam som vänder sig till svenskar är en regel. Trots det är 70 % av all reklam finansierad av bolag med licens utanför landet. EU har fastslagit att det svenska spelmonopolet inte kan stoppa svenskar att spela hos sajter som lyder under EU/EES regler. Ej heller beskatta vinster eftersom spelvinster från exempelvis lotto är skattefria. Så allting är väldigt komplext. Myndigheterna värnar om konsumenten och förordar spelansvar från anordnarna. Samtidigt motarbetar organisationer reklam och marknadsföring men staten tar in stora skatteintäkter från Svenska spel, ATG, Folkspel, Postkodlotteriet med flera. Under senare år har nya regleringar av spellicenser diskuterats flitigt även på regerings- och riksdagsnivå. Frågan är om Sverige skall kunna dela ut licenser till kommersiella spelbolag och därigenom ta in mer skattemedel. De enda som verkar oberörda av debatt, reklam och skattefrågor är spelarna som spelar vart de vill, när de vill och hur de vill.

Känd genom reklam

I en känd gammal dänga av Ulf Peter Olrog sjöng han ironiskt: ”Allting går att sälja med mördande reklam: Kom och köp konserverad gröt!”. Om du fick spela in en företagsfilm som gör reklam för ett online casino, hur skulle den utformas? Tycker du att dagens tv-reklam är bra eller är det något du vill ändra på? Kanske får vi snart se svenska folkets egen casinoreklam på media där video laddas upp? Reklam skall tilltala eller väcka intresse för att den skall gillas. Dagens olika reklamsnuttar har olika teman. En kändis som frontfigur gör en liten sketch som exempelvis den f.d. brottaren Frank Andersson i Leo Vegas reklamfilm. Casinostugan har en cool älg som suger på en drink och talar om att spela i lugn och ro. Häftigt stiliga Mr Green med sina gröna skor eller Casumos coola fantasigubbar från ett parallellt universum snurrar runt i rutan och får oss att le. Frågan är om det är uppskattat? Vad tycker du om spelreklamen?

Leave a Reply

mts_schema