Onlinetävlingar

Vinn en bil! Prova vår produkt i tre månader så har du chansen att vinna en solresa! Liknande budskap dyker upp på nätet nästan överallt: På företags hemsidor, nyhetssajter och i sociala medier. Men är dessa onlinetävlingar något man verkligen kan vinna på riktigt eller är det bara ett knep för företag att få tag på din mailadress och få dig att köpa produkter som du egentligen inte vill ha?

Se upp för blufftävlingar

Många, men inte alla, onlinetävlingar är tyvärr blufftävlingar. Man bör därför vara mycket kritisk när man tänker fylla i ett tävlingssvar på nätet. Några varningssignaler att leta efter är sådana tävlingar där man fyller i enkäter om en produkt för att därefter förbinda sig till att prova en produkt gratis under en viss tid. Det är lätt att luras in i ett abonnemang om man glömmer att avbeställa produkten eller tjänsten i tid innan abonnemanget börjar kosta. Man ska aldrig någonsin heller lämna ut sina kreditkortsuppgifter när man deltar i en onlinetävlingar.

Andra vanliga bluffar är sidor i sociala medier som utger sig för att vara ett riktigt företag och därför heter nästan likadant som det riktiga företaget, t.ex. ”XXresor sommar” när det riktiga företaget heter XXresor. Sådana bluffar kan vara svåra att upptäcka men man kan ofta se på resten av sidan om den verkar vara seriös med artiklar om företaget. Även den gamla klassikern om något verkar vara för bra för att vara sant så är det oftast det, gäller här.

Hur hittar man riktiga tävlingar?

För att hitta riktiga tävlingar som inte är bluff kan man gå in på olika företags egna hemsidor, alternativt försöka verifiera att det verkligen är företagets officiella konto på sociala medier man tävlar på. Många magasin och större bloggar har också onlinetävlingar att delta i. Inga prenumerationer eller kreditkortsuppgifter ska lämnas. Ibland kan det dock finnas utlottningar som gäller endast vid köp av en produkt, men sådana tävlingar bör man enbart delta i om man ändå tänkt köpa produkten.

Vinnartips

För att vinna tävlingar behövs rätt tävlingssvar på frågor om ett företag och dess produkter. Dessutom behöver man ofta motivera varför man ska vinna. Alla kanske inte är mästare på slogans men det går att träna upp sin förmåga. Man kan studera vad andra tidigare tävlingsvinnare skrivit, läsa på lite om företaget för att därefter knåpa ihop ett lagom långt rim. Detta rim bör innehålla några positiva ord om företaget och gärna en lite humoristisk knorr. Övning ger färdighet.

Vinstskatt

Sist men inte minst bör man veta stt tävlingsvinster räknas som inkomster som man betalar skatt på. Man bör därför inte tävla om riktigt dyra vinster som man inte vill ha, om man int räknar med att kunna sälja dem och på så sätt kunna betala både skatt och få en vinst över.

Leave a Reply

mts_schema