Idag finns det sannolikt få saker som människor finner lika irriterande som oönskad skräpmejl som fyller upp inkorgen. Det är lyckligtvis olagligt att skicka reklam via mejl till någon som inte har gett uttryckligt samtycke, men företag som sysslar med det som kallas ”direkt marknadsföring” eller ”interaktiv marknadsföring” kommer varje dag på nya sätt att komma runt denna lag.
Ett sådant sätt är att anordna en tävling online. Företagen lockar med att lotta ut dyra priser, till exempel den senaste Iphone-modellen, och ber deltagarna att fylla i sina uppgifter (inklusive sin mejladress) och i vissa fall svara på några enkla frågor för att vara med i utlottningen. Chansen att man vinner dessa tävlingar är minimal, och i utbyte har man i och med att man fyllde i sina uppgifter och godkände villkoren för tävlingen gett sitt samtycke till att företaget skickar reklam till ens mejladress. Ofta säljer företaget också vidare ens uppgifter till andra företag, vilket gör att skräpposten i ens inkorg kommer att öka lavinartat. Det är därför bra att tänka sig för en gång extra innan man deltar i liknande tävlingar online.
Man ska dock inte dra sig för att ange sina uppgifter för befogade syften, till exempel om man har drabbats av öroninflammation eller en annan sjukdom. Ett tips om man känner sig osäker på vad som kommer att hända med ens mejladress om man använder en viss tjänst på internet är att antingen låta bli (bättre att ta det säkra före det osäkra) eller att läsa igenom villkoren ordentligt innan man kryssar i rutan att man godkänner. Man kan också ställa sig frågan vad företaget vinner på att anordna tävlingen. Om svaret inte är uppenbart, är det sannolikt du (och dina uppgifter) som är vinsten för företaget.