När du driver ett företag är det viktigt att marknadsföra dig väl och att upprätthålla en bra relation med både gamla kunder och ett potentiellt nytt klientel. Konkurrensen är tuff i alla branscher, och det gäller att hela tiden hitta nya, innovativa sätt att hålla sig aktuell på.
Bra service och varor kommer du långt på men inte riktigt hela vägen – du måste också marknadsföra dig rätt. Det räcker inte längre med annonser i tidningar eller broschyrer. Inte heller med en närvaro på internet och i sociala medier. För att intresse ska väckas och behållas krävs att du håller dig aktuell, att människor är nyfikna på vad du säljer och att de är nöjda med både inköpen och användarupplevelsen när de handlar hos dig.
Snitsa till stilen med UX
För att ditt företag ska vara attraktivt på marknaden är det A och O att ha en lämplig logo och en snygg stil på allt du gör. Från hemsidan till annonser till profilkläder till mässor; med en tydlig design blir du snabbt igenkänd. Det är också viktigt att kunden får en positiv upplevelse när han eller hon går in på din hemsida, ser dina annonser och inlägg i sociala medier eller möter ditt varumärke i andra sammanhang. Som du säkert redan vet tar det bara några sekunder att göra ett bra eller dåligt intryck och det kan bli avgörande för ditt företags framgångar. Här är det därför värt att satsa på både utseendet och användarupplevelsen med hjälp av proffs inom UX design som kan ta ditt företag till nästa nivå. UX står får ”User Experience” och betyder just användarupplevelse. I företagssammanhang betyder det saker som att en kund upplever din hemsida som enkel och kul att använda eller att denne tycker att dina aktiviteter på sociala medier är intressanta, attraktiva och välgjorda. Under pandemiåret har internetanvändandet ökat rejält och förutom det faktum att folk jobbade hemifrån mer och därmed var mycket online, innebar det också en radikal ökning bland äldre. Just de högre åldrarna innebär att det finns en ny potentiell målgrupp men också att du kanske måste göra din hemsida lite enklare att använda – åtminstone om du vill få äldre kunder.
Öka försäljningen med onlinetävlingar
Idag är det möjligt för kunder att interagera med företag och varandra på ett helt nytt sätt. Det innebär att du kan uppmuntra dem att kommunicera med dig, exempelvis genom att skriva recensioner eller att ställa frågor online. Online-tålamodet är dock ganska kort och många ägnar inte mer än ett par sekunder åt hemsidor och inlägg, och därför kan en tävling vara ett smart och kul sätt att hålla kvar kunden på din sida. Oavsett vilken bransch du tillhör finns det massor med teman som din tävling kan ha, till exempel en fototävling, ett quiz eller vem som kan komma på den bästa sloganen för en viss produkt. Priset kan vara en av dina produkter eller en profilpresent och genom att utannonsera regelbundna tävlingar kommer kunderna besöka din sida om och om igen. Ett riktigt win-win, med andra ord.