Varför ger företag bort gratisvaror?

 

Som konsumenter är vi vana vid att behöva betala med våra surt förvärvade slantar när vi vill ha en produkt i utbyte. Därför är det med förvåning som vi då och då noterar att företag väljer att ge bort sina produkter. Det är dock inte så märkligt som det först kan tyckas. Det finns rationella skäl till att företag använder sig av gratisutdelning av varor och tjänster i sin marknadsföring. Det hindrar inte att du kan dra nytta av det och på så sätt få en produkt – som du annars tänkte betala för – gratis. Det gör gratisvarorna till ett smart sätt för både företag och konsumenter att få sin vilja igenom.

Businessman working in office, sitting at table with a laptop, looking smiling

En anledning till att företag ger bort gratisvaror är att de vill få människor att prova på produkten. Som företag spelar det ingen roll om du har den bästa varan i världen så länge människor inte har tillgång till den. Det är först när ordet sprids om dess förträfflighet som det verkligen går att öka försäljningen. Det gäller särskilt företag som är nya på marknaden och därför väljer att profilera sig med öppningserbjudanden. Det gör att fler får upp ögonen för produkten och kanske väljer att betala för den nästa gång.

Ett annat skäl till att företag använder sig av gratisvaror är ett långsiktigt varumärkesarbete. Att ge bort saker genererar ofta positiv uppmärksamhet eftersom det är önskat av konsumenterna. Det gör att varumärket syns i ett bra sammanhang som på lång sikt leder till ökad försäljning. Även om det gräver ett mindre hål i budgeten just nu att dela ut varor utan att ta betalt för det kan det betala igen sig i framtiden när människor känner till företaget.

Det finns många sätt och tekniker som ett företag kan använda sig av för att dela ut sina produkter. Ett är att helt enkelt dela ut dem till förbipasserande för att rikta uppmärksamheten mot en särskild butik. En annan är att arrangera onlinetävlingar där produkter lottas ut till lyckliga vinnare. En onlinetävling kan inkludera alltifrån en soffa till tv-apparater och till och med bilar som potentiella priser.

Leave a Reply